Thomas Wieke prezentacje.-jak-wywolac-najlepsze-wrazenie cała książka, ebooki7

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4
P
REZENTACJE
. J
AK WYWOŁAĆ NAJLEPSZE WRAŻENIE
Bez kropki i przecinka ................................................................... 40
Lanie wody ...................................................................................... 41
Out of order .................................................................................... 42
Bez polotu ....................................................................................... 44
„Czy mogę o coś zapytać?” ........................................................... 45
Jego Elokwencja Prowadzący ........................................................ 49
Pojedynek czy duet ........................................................................ 50
Ostatnie wrażenie ........................................................................... 52
3. Zmagania z materiałami — folie i programy 55
„Kto ma to przeczytać?” ............................................................... 56
„Gdzie to jest napisane?” .............................................................. 57
„Co tam jest napisane?” ................................................................ 58
Krach na tablicy ............................................................................. 60
Tablica jest przepełniona ...............................................................61
Słowa o słowach .............................................................................. 62
Błądzenie bez mapy ....................................................................... 64
Więcej, niż się wydaje ..................................................................... 65
Typowo typograficznie ................................................................. 68
4. Co poszło nie tak? 71
Utracony głos ................................................................................. 71
„Więcej światła!” ............................................................................ 72
„Uuups!” ......................................................................................... 72
Otumanienie .................................................................................. 73
Zaślepiony przez miłość ............................................................... 74
„Cytuję” .......................................................................................... 74
Na sto procent ................................................................................ 75
Papier i folia są cierpliwe .............................................................. 76
„Proszę dotknąć!” .......................................................................... 77
Wszystkie dobre rzeczy… ............................................................. 77
Sfałszowany język ........................................................................... 78
Ostatnie słowo
81
Bibliografia
83
Na początku
Już na początku prezentacji możesz zetknąć się z całym szeregiem
przeszkód, które mogą zagrozić jej powodzeniu. Kiedy to sobie
uświadomisz, będziesz mógł znacznie zredukować liczbę ewentual-
nych trudności. Gruntowne przygotowanie zaoszczędzi Ci niemi-
łych niespodzianek. Na pewno też okaże się ono lepsze niż impro-
wizowanie w trakcie prezentacji.
Przyłapany na gorącym uczynku
Retoryczne falstarty
Z pewnością istnieją sytuacje, w których nie musisz stosować się do
poniższych wskazówek, np. wówczas, gdy osobiście znasz słuchaczy
i możesz darować sobie niepotrzebne formalności. Jednak Twoja
argumentacja zawsze będzie mniej efektywna, jeśli rozpoczniesz
ją w następujący sposób:
„Mam przed sobą kontrowersyjne warunki środowiskowe, które
muszę państwu koniecznie przedstawić. Będziemy zmuszeni za-
trzymać dalszy rozwój naszego projektu i raz jeszcze przemyśleć
planowanie”.
Już w tym momencie ktoś może zapytać: „Kim pan w ogóle
jest i czego chce pan od nas”? I będzie to pytanie w pełni zasadne.
Przedstawienie się uczestnikom spotkania należy do najbardziej
elementarnych zasad uprzejmości i dobrego wychowania, nawet
jeżeli moderator zapowiedział Twoje wystąpienie lub wręcz Cię
12
P
REZENTACJE
. J
AK WYWOŁAĆ NAJLEPSZE WRAŻENIE
przedstawił. Zewnętrzne ramy prezentacji to nie tylko sprawnie
działający projektor, flipchart czy marker w dłoni. To także budo-
wanie osobistych więzi ze słuchaczami, przekonanie ich o własnych
kompetencjach i zainteresowanie odbiorcy tematem, który przez
następne pół godziny będzie zajmował jego myśli. Dobry wstęp
stworzysz podczas komponowania swojej prezentacji. Podziel ją na
wprowadzenie, rozwinięcie, część główną i podsumowanie. Pierwszy
punkt wykorzystaj do nawiązania osobistego kontaktu ze słucha-
czem. Tylko od Ciebie i Twojej publiczności zależy, czy rozpocz-
niesz sztywnym „panie i panowie”, czy swobodnym dowcipem.
Jeśli występujesz przed kolegami, nie musisz się im przedsta-
wiać i możesz się spodziewać, że Twoje kompetencje zostaną od-
powiednio docenione. Złe rozpoczęcie pozostaje jednak złym
rozpoczęciem. Nawet najbardziej życzliwi koledzy nie zaoferują
kiepskiemu prelegentowi możliwości następnej prezentacji. Krótko
mówią
c: wskazanie na cel prezentacji oraz ujawnienie na samym
początku wystąpienia najważniejszych faktów jest podstawowym
błędem. Za punkt wyjścia powinieneś przyjąć to, czego zamie-
rzasz dowieść. W przeciwnym razie ciąg argumentacyjny, nawet
przekonujący, będzie miał charakter zadośćuczynienia i straci przez
to na swoim oddziaływaniu. Jedynie w wystąpieniu naukowym,
które zbudowane jest inaczej niż zwykła prezentacja, poświęca się
kilka minut na hipotezę, a następnie prowadzi się — stanowiące
właściwy temat wykładu — postępowanie udowadniające.
Wskazówka
Poważne negocjacje zaczyna się zazwyczaj krótką pogawędką; prezen-
tację również powinna otworzyć podobna rozgrzewka. Właśnie podczas
niej pojawia się okazja zapoznania słuchacza z tematem, a niekiedy
nawet z całym planem spotkania. Nie kładź jednak folii ze spisem po-
szczególnych etapów prezentacji na wyświetlaczu ani nie czytaj tekstu
z ekranu. Opowiedz coś o swoim osobistym stosunku do tematu. Wyja-
śnij, dlaczego przyjęta struktura wystąpienia wydaje Ci się najbardziej
odpowiednia.
 N
A POCZĄTKU
13
Cuda i dziwy
Gdy słuchaczom
brakuje wyjściowej wiedzy na dany temat
Rozpoczynając prezentację, nie koncentruj się na materiale, jaki
chcesz pokazać (wcześniejsze przećwiczenie wystąpienia sprawi,
że nie będzie to konieczne), ale na twarzach słuchaczy. Po oczach
i mimice zgromadzonych możesz rozpoznać, czy wykład cieszy się
powodzeniem, czy też spotyka się z obojętnością.
Przykład.
„Pozwólcie, panie i panowie, że rozpocznę od filozoficznego
aspektu wczesnoromantycznej literatury niemieckiej, aby następnie przejść
do
zagadnień muzycznych…”.
Takim wstępem rozpoczął przed paroma laty swoje wystąpienie pewien
muzykolog, prezentując przed przedstawicielami prasy nową produkcję
muzyczną. Chodziło o nagrania romantycznych uwertur Karola Marii
Webera, Henryka Marschnera i Ryszarda Wagnera. Zaproszeni
dziennikarze nie potrafili i nie chcieli docenić informacji, które na
seminariach muzykologicznych zrobiłyby zapewne furorę. Zapanował
niepokój i zaczęto zadawać niepoważne, a nawet obraźliwe pytania.
Dobrze przygotowany, fachowy odczyt okazał się niewypałem
i ostatecznie wyświadczył produkcji niedźwiedzią przysługę. Dziennikarze
też są tylko ludźmi — i wielu z nich nie kryło w swoich artykułach
niechęci, jaką wywołał w nich fachowy wykład muzykologa.
Co było przyczyną tej klęski? Muzykolog posiadał większą wiedzę
na dany temat niż dziennikarze. Nie jest to niczym niezwykłym
ani złym. Nie powiodło się natomiast przekształcenie wiedzy w kon-
kretną informację — proces, który w terminologii fachowej nazywa
się
dydaktyczną transformacją
. W jaki sposób może on być pomoc-
ny w prezentacji? Proces ten ma za zadanie:

Poddać analizie pomysły i tematy mające być przedmiotem
prezentacji. Logiczną tego konsekwencją jest fakt, że
wykładowca musi być pewien prawdziwości informacji,
które ma zamiar przekazać.

Sprawić, by pomysły czy tematy, które chce się zaprezentować,
były przejrzyste, łatwe w odbiorze.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ministranci-w.keep.pl