Thomas Wieke organizacja-spotkan-biznesowych full scan, ebooki4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4
O
RGANIZACJA SPOTKA BIZNESOWYCH
Lepsza profilaktyka ni bolesny upadek ................................... 36
„Szczwany lis” ................................................................................ 37
„A pan co o tym sdzi?” ................................................................ 38
Jak pies z kotem .............................................................................. 39
„Tak nie bdziemy si bawi!” ..................................................... 41
„Chciaem tylko…” ...................................................................... 44
„Dlaczego ja?” ................................................................................ 45
„Co mnie to obchodzi?” ............................................................... 46
„I co na to powiesz?” ..................................................................... 48
„Czy naprawd tak byo?” ............................................................ 49
„Czy musz na to pozwala?” ...................................................... 50
„Czy pozwoli pan, e o co zapytam?” .......................................... 53
2. Moderator: Techniki przygotowawcze
— Psychologia prowadzenia zebrania
— Unikanie konfrontacji
— „Wychowywanie” uczestników 55
„Co za baagan!” ........................................................................... 56
Akademicki kwadrans ................................................................... 57
Aha, nie domylasz si tego… ...................................................... 59
Kiedy otworz si drzwi ................................................................ 59
„Czy pastwo mnie jeszcze suchaj?” ........................................... 60
„Jak mam to rozumie? ..................................................................61
„No to zagosujmy” ....................................................................... 63
„Ju kocz” ................................................................................... 64
„Break!” ........................................................................................... 65
Zamknij oczy i naprzód! ............................................................... 65
„Jak to byo?” .................................................................................. 67
S
PIS TRECI
5
3. Szef: Przygotowanie zebrania
— Pozyskanie sympatii zebranych
— Efektywne przetworzenie wniosków ze spotkania;
zniesienie obowizku spotka 69
W kady poniedziaek o dziesitej ............................................... 70
Jak i kiedy ........................................................................................ 72
„To moemy odhaczy” ............................................................... 73
„Wszyscy zbiórka” ......................................................................... 75
„Nastpny, prosz” ........................................................................ 76
„Who is who?” ................................................................................ 77
„Jak pastwo widz…” ................................................................. 80
„To pana nie dotyczy!” ................................................................. 80
„Bez komentarza!” ......................................................................... 81
„Co tak brzczy” ............................................................................ 82
Mowa jest srebrem ......................................................................... 83
„Czy rzeczywicie to postanowilimy?” ........................................ 84
„A po trzecie...” .............................................................................. 85
Zakoczenie 87
Gdzie jest Twoje miejsce? .............................................................. 87
Kierowa niepostrzeenie ............................................................. 89
elazne reguy spotka subowych ............................................ 90
Bibliografia
93
Moderator:
Techniki przygotowawcze
— Psychologia
prowadzenia zebrania
— Unikanie konfrontacji
— „Wychowywanie”
uczestników
Moderator
Jeli w ramach polecenia subowego bdziesz mia za zadanie
poprowadzenie spotkania albo zostaniesz o to poproszony, po-
stawi Ci to w zupenie innej sytuacji ni pozostaych uczestników.
Musisz zachowywa neutralny punkt widzenia. Nie moesz osdza
odmiennych stanowisk, lecz stajesz si arbitrem odpowiadajcym
za konstruktywn wymian zda. Oznacza to, e musisz zadba
o waciwe zachowanie si (ewentualnych) kontrahentów, nada
rzeczow struktur przebiegowi dyskusji oraz —
last but not least
1
— sprawi, eby zewntrzne okolicznoci i warunki w ogóle umo-
liwiay regularny przebieg zebrania.
1
Na
kocu, ale nie najmniej wane
(ang.
last but not least
) — rzecz
wzmiankowana na samym kocu, co jednak nie znaczy, e majca
najmniejsze znaczenie —
przyp. tum.
56
O
RGANIZACJA SPOTKA BIZNESOWYCH
Jako oficjalny moderator, czy to w oparciu o odgórn dyrek-
tyw szefa, czy te z wyboru gremium, bdziesz mia do wykona-
nia nastpujce zadania:
otwarcie zebrania, tj. uregulowanie formalnoci
(protokoowanie, ustalenie zasad prowadzenia dyskusji),
przedoenie harmonogramu spotkania oraz krótki przegld
zagadnie przewidywanych w porzdku dziennym;
realizacja porzdku dziennego posiedzenia, tj. zapowied
poszczególnych punktów, wprowadzenie do kolejnych
zagadnie i ich zamknicie, zebranie poczynionych wniosków
zgodnie z protokoem;
ustrukturyzowanie rozmowy, tj. prowadzenie listy kolejnych
mówców, udzielanie, a w razie koniecznoci zabieranie
komu gosu, przestrzeganie czasu wypowiedzi i ustalonego
harmonogramu spotkania, dbanie o poszanowanie
uzgodnionych zasad prowadzenia dyskusji, wyznaczanie
przerw, zebranie pyta, na które nie udzielono odpowiedzi;
dbao o przejrzysto merytoryczn kolejnych wystpie,
tj. osadzenie ich w kontekcie zrozumiaym dla wszystkich
uczestników zebrania, zapobieganie zbaczaniu dyskusji na
inne tematy, wykluczanie poza ramy dyskusji problemów
niedajcych si rozwiza w danym kontekcie, podsumowanie
okrelonych etapów dyskusji;
nadawanie zebraniu impulsów, tj. podkrcanie toczcych si
rozmów, stawianie kontrowersyjnych pyta, proponowanie
tematów w razie chwilowego zastoju podczas zebrania,
poddawanie pod dyskusj alternatywnych zagadnie oraz
próba wcignicia do rozmowy wszystkich uczestników
spotkania.
„Co za baagan!”
Nieprzygotowane miejsce spotkania
Moliwe, e jeli jeste pracownikiem umysowym, to trudno jest
Ci wyobrazi sobie siebie zajtego sprztaniem mieci. Ale kiedy
przychodzisz do pracy w znakomitym humorze i wyznaczasz spo-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]