X


Thomas Wieke relacje-w-pracy.-zawodowo-zgrany-zespol pełna wersja, ebooki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4
R
ELACJE W PRACY
. Z
AWODOWO ZGRANY ZESPÓŁ
Dostosowany? ................................................................................. 39
Jeleń? ................................................................................................ 40
Wszystkowiedzący? ........................................................................ 41
Skarżypyta? ..................................................................................... 42
3. Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego 43
„Czy możesz, aaa, czy mógłby pan…” .......................................... 43
Biel oka kolegi ................................................................................ 44
„Niech pan opowie!” ..................................................................... 46
„Czy mógłby pan…” ..................................................................... 46
„Zamknąć drzwi!” ......................................................................... 47
Niewinny całus ............................................................................... 48
Jeden kieliszek… ............................................................................ 49
Sprzątnąć sprzed nosa ....................................................................51
4. Typy ludzi i ich gry w życiu codziennym 53
„Gdzie właściwie leży…?” ............................................................. 53
„Muszę to jeszcze szybko opowiedzieć!” .................................. 54
Powinno się uczyć kopiowania .................................................... 55
„Czyje to auto?” ............................................................................. 57
„Czy zachowuję się zbyt głośno?” ............................................... 58
„Czy ja muszę to znosić?” ............................................................. 59
„Co mi się znowu przytrafiło!” ................................................... 60
„Słucham cię!” .................................................................................61
Zawsze mam zły humor ................................................................ 62
5. Gafy — przewodnik 65
„Zepsuty dzień dobry?” ................................................................. 65
„Jak minął urlop?”.......................................................................... 66
„Najpierw palenie” ......................................................................... 67
„Co za czarująca malinka!” ........................................................... 67
„Czy chciałby pan...?” .................................................................... 68
„Jaki idiota to spartolił?” ............................................................... 68
„Przecież to szef…” ........................................................................ 69
Z pewnego źródła............................................................................ 69
Zawsze wszystko wie ....................................................................... 70
„Co jest w tym takiego śmiesznego?”........................................... 71
„Czy nie słuchał mnie pan?”......................................................... 71
S
PIS TREŚCI
5
„Dlaczego nic pan nie mówi?” ..................................................... 72
„I gdzie leży problem?”.................................................................. 74
„Niech pan to zostawi!”................................................................. 74
6. Mobbing? Ukłucie igłą i uderzenia pałą 77
„Czy już się wyspałeś?” .................................................................. 77
Za zasłoniętą ręką ........................................................................... 78
„On ma AIDS!” .............................................................................. 80
„Co za podwozie!” ......................................................................... 81
Kilka policzków ............................................................................. 82
Zakończenie 85
Kierować, nie będąc szefem .......................................................... 85
Jak się czujesz? ................................................................................ 86
Bibliografia
89
Kim jesteś?
Nowy?
Obraz samego siebie
Gdy będziesz zaczynał swój pierwszy dzień w nowej pracy, praw-
dopodobnie będziesz bardzo zestresowany. Wówczas w gruncie
rzeczy nie ma znaczenia, czy rozpoczynasz swoją pierwszą pracę
jako świeżo upieczony absolwent akademii, czy po krótszej lub
dłuższej przerwie rozważasz powrót do życia zawodowego, czy
też jako osoba mająca doświadczenie w zmianie pracy przeżywasz
po raz kolejny tę sytuację, czy tylko zostałeś przeniesiony na inne
stanowisko wewnątrz firmy. Nie ma również znaczenia to, czy
zaczynasz swoją pracę w dziale ekspedycji budownictwa maszyn
czy w dziale nieruchomości jakiegoś banku. Sytuacja jest bowiem
zasadniczo wszędzie taka sama — inni byli już tam przed Tobą i dla-
tego jesteś nowy.
Niekoniecznie bycie nowym musi być wadą. Na początku pra-
cy w danej firmie otrzymuje się szereg przywilejów. W pierwszych
czterech tygodniach nikt nie bierze Ci tego za złe, gdy nie wiesz,
gdzie jest miejsce poczty, jaki termin zapłaty musi być
przestrze-
gany
i kiedy został wydany materiał. Gdy idziesz korytarzami
przedsiębiorstwa i docierasz do celu,
poznajesz mimochodem ko-
legów i struktury — często także od półoficjalnej strony (co może
okazać się korzystne). Jeśli jednak po pół roku dalej nie wiesz,
16
R
ELACJE W PRACY
. Z
AWODOWO ZGRANY ZESPÓŁ
gdzie rozdziela się pocztę, możesz być pewien, że nie zostaniesz
wówczas potraktowany ulgowo — w najlepszym razie inni będą
postrzegać Cię jak dziwaka.
Bycie nowym w przedsiębiorstwie oznacza zazwyczaj, że po
kilku tygodniach pracy kończy się okres próbny. Podczas okresu
próbnego firma sprawdza nie tylko to, czy robisz postępy i czy
zachowujesz się tak, jak inni tego od Ciebie oczekują. Wtedy także
i Ty masz możliwość zorientowania się, czy dajesz sobie radę z in-
nymi, czy potraficie znosić się nawzajem i jak według wszelkich
przewidywań będzie rozwijać się atmosfera w firmie. Więcej na ten
temat przeczytasz w książce
Okres próbny. Jak przekonać do siebie pra-
codawcę
(Onepress 2007).
Ten, kto jest nowy w firmie albo w zespole, podlega silnej pre-
sji dopasowania się. Przedsiębiorstwa lub zespoły podają z reguły
metody oraz rytm pracy,
których powinieneś przestrzegać.
Nawet jeśli przy okazji rozmowy kwalifikacyjnej widziałeś już
swoich przyszłych kolegów, to to była tylko rozmowa kwalifikacyj-
na, a teraz jest praca. Podobnie jak przy rozmowie kwalifikacyj-
nej, przy rozpoczęciu pracy decyduje pierwsze wrażenie. Wzajemna
obserwacja prowadzi bardzo szybko do oceny, która odzwier-
ciedla się zarówno w Twoich, jak i Twoich kolegów reakcjach
oraz sposobie zachowania. Amerykańskie przysłowie mówi: „dla
pierwszego wrażenia nie ma drugiej szansy”. To oznacza, że przy
pierwszym spotkaniu masz do czynienia z pytaniem: „Kim jestem
i jak zachowuję się w stosunku do innych?”.
Przykład:
Wojciech S. pracował wcześniej w produkcji telewizyjnej
i przeniósł się do przedsiębiorstwa multimedialnego, które szukało
profesjonalisty do projektu Millennium połączonego z wystawą objazdową.
Wojciech bardzo szybko zapoznał się ze swoimi zadaniami, a atmosfera,
która panowała w firmie, bardzo mu się podobała. Był pewien, że żyje
w zgodzie ze swoimi kolegami, jednak po krótkim czasie stwierdził, że
opinie na jego temat zmieniły się. „Co się stało? W drugim dniu mojej
pracy byliśmy umówieni w Muzeum Narodowym, a ponieważ byłem
nowy w tym projekcie, słuchałem uważnie tego, co było mówione (moi
koledzy byli już obeznani z tym tematem), dlatego też pani dyrektor tego
Muzeum mówiła, patrząc prawie cały czas na mnie. Część moich kolegów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ministranci-w.keep.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.